Wetstuff

Wetstuff

2008-06-02

Tisdagssegling ... 2008-06-03

Så blev det då äntligen tisdag på riktigt, någon kappsegling blev blev det inte därtill var vinden alltför svag och skiftande, men det gjorde inte så mycket det var ändå en fin tisdagkväll med riktigt go sommarvärme, somliga passade på att ta sig ett dopp, inte mindre än 7 folkbåtar dök upp och bröderna Nordmark i SWE 1282 fick en lugn och behaglig säsongspremiär.

bild: vindfattig tisdagssegling
Det blev några bilder, sen kom det några till, och som vanligt var regatta.nu med

En liten tjuvstart

Jodå, jag vet att det inte är tisdag riktigt ännu(mån-2/6 kl.12:30), men det är gôtt å va förberedd, och kommenterandet kan börja redan nu :-)
Det ger mig också tillfälle att lyfta fram Björn Bäckmans visdomsord från tråden "Man kommer sist…" i Folkbåtsforumet.

Folkbåtsklassen är så pass ”vass” att det inte är så lätt att komma dit och göra bra resultat direkt om man inte är en bra kappseglare redan innan. Detta gör inte klassen annorlunda från alla andra klasser såsom H-båt, Mälarkryssare, Expresser, Safirer eller vilken annan klass som helst (ingen glömd).

Att kappsegla ÄR svårt! Ingen ska säga något annat. Våra folkbåtar är lättseglade så länge det bara handlar om att klucka runt och ha det trevligt. Om det ska seglas snabbt mot andra folkbåtar är det inte längre så lätt. Bli nu inte rädda för detta, det hör till.

Jag köpte min båt med insikten att jag inte kommer att göra några vidare resultat på många år i klassen. Jag är inte ”skolad” i kappsegling men tycker att det är fanken så roligt med kölbåtskappsegling på lika villkor. Att komma sist, eller näst sist spelar ingen roll så länge jag är där och lär. Jag skulle gärna vilja peppa er som är lite tveksamma till att ändå pröva. Läs lite regler, fråga runt och sedan segla runt banan och lär er. Det finns inget annat sätt att lära sig.

Dra till Utö!

/Björn

Tisdagsseglingarna hos Långedrags SS är bra seglingar att komma sist och lära sig på ;-)


No JavaScript = No Comments